Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Amikor a háziasszony verset ír

2007.08.25. 23:59 KálmánG

Címkék:vers magyar líra rapai novellakiadó

B
Rapai Ágnes: Mindenhol jó, Novella Könyvkiadó, 2007, 119 oldal

Az egyszeri versolvasót akkor lehet igazán megizzasztani, amikor nem találja a megoldást. Széles körben elterjedt tévhit, hogy a költőnek kódolnia, az olvasónak pedig dekódolnia kell valamilyen tartalmat, mert attól szöveg a szöveg, meg az irodalomtanároknak is meg kell élniük valamiből.

Ebből sajnos következhet a fordítottja, hogy lesznek/vannak tollforgatók, akik összelapátolják a költői szövegekre jellemző stílusjegyeket, és úgy hiszik, ha nagy halomra hordják a tökéletes sületlenségeket, akkor kész is a műalkotás, hümmögjenek csak a hümmögni hivatottak, hogy akkor mi is van ezzel a szöveggel.

Nos, Rapai Ágnes nem tartozik közéjük. De (ez esetben nagy örömömre) az előző kategóriába sem. Rapainál ugyanis nincs szemfényvesztés és nincs rejtvény sem.

A Mindenhol jó versei megkapóan hétköznapiak, az általuk megteremtett hangulat pedig egészen őszinte és bensőséges, de nem annyira, hogy ne legyen átérezhető. Nincs mindent átfogó tétje a verseknek, szövegei pillanatnyi valóságban élnek, melyben olyan természetességgel fér meg a húsleves, meg a karácsonyi mákos bejgli a hagyományosabb „költői elemek” mellet, mintha eleve oda teremtették volna. Ráadásul a húsleves tényleg húsleves, a bejgli meg bejgli, nem valami körmönfont allegória. Mert költőnek, pláne költőnőnek lenni magasztos dolog, persze, de azért a családot is meg kell etetni.

BIO
Rapai Ágnes 1952-ben született, Szekszárdon. 1985 óta öt kötete jelent meg, először a Magvetőnél, legutóbb a Novella kiadónál Mindenhol jó címmel. Könyvei jelentek meg Svájcban, német nyelvre az ott élő magyar költő Sándor András fordította. A svájci orte irodalmi folyóirat többször megjelentette, valamint külünszámban is foglalkozott a költőnő verseivel. Sándor András szavaival élve Rapai az újszenzibilitás magyar képviselője, költészete emóciókból, asszonyi érzelmekből építkezik, nem filozofikus tartalmakból, s így az ún. új amerikai líra, a nem-költői költészet képviselője.

E kettőség (ön)iróniája is meglepő könnyedséggel jelenik meg Rapai szövegeiben, jól cserélgetve a költő, a háziasszony, a nő és (Láng Olivér álnéven írt versei által) a férfi (!) szerepeket.

A legfontosabb eleme e szövegeknek azt hiszem mégiscsak az egyenesség. A Mindenhol jó versei nem akarnak többet mondani annál, ami le van írva, és egészen egyszerű mindennapi igazságokat fogalmaznak meg, hol komolyabb, hol ráérősen filozofálgató, játékos stílusban.

Rapai versei könnyed, otthonos közeget alkotnak, pontosabban olyan közeget, melyben a versbéli én mindig igyekszik otthonosan érezni magát. Alkalmazkodó képességénél és könnyedségénél fogva Rapait olvasni is mindenhol jó. Akár negyvenkét fokban is.

34 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://konyves.blog.hu/api/trackback/id/tr26124616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

rapi · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.26. 09:57:10

Nem Kálmán C.? Ki az a Kálmán G.?

KálmánG 2007.08.27. 10:13:09

megtisztelő a párhuzam :)

rapi · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.29. 16:09:34

Tényleg nagyon hasonlít a stílusod, s valószínűleg ő is 42 fokban szokott olvasni (szegény). : )

rapaiági · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.29. 19:26:51

Pimasz! Aki nem ösmeri Kálmángét, az olvasgasson...

rapaiági · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.30. 05:30:59

Kedves Kálmángé,

talán jobban járt volna Rapai Ágnes, ha leszúrod a kötetét. Szabó T. Anna is milyen jól járt Radics Viktória Mancs-béli kritikájával!

KálmánG 2007.08.30. 10:28:38

Úgy érted nagyobb lett volna a hírértéke?
Megeshet, de ez nem az én dolgom :)

rapaiági · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.30. 10:56:31

Naná! Már legalább ötven hozzászólás jött volna: )

rapi · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.30. 17:06:16

Nyolcvanöt, mit nem szólsz.
Ha én volnék Rapai Ágnes, nem ugranék ki a bőrömből ettől a háziasszonytól. Petri is szeretett kajáról-piáról írni, de még senki nem gondolt arra, hogy "Ínyenc ember verset ír" címmel rittyentsen recit róla.

Jászberényi · http://lepkevadaszat.blog.hu/ 2007.08.30. 17:21:32

És egészen véletlenül nem te vagy Rapai Ágnes?
Csak mert tudod, itt lehet látni ki milyen e-mail címről ír.

Egyébként Kálmán védelmében mondom, hogy a címeket nem mi adjuk, hanem a szerkesztők. Vedd le ezt a blikkfangos címet és úgy olvasd el a recit. Szerintem semmi olyan nincs benne, ami miatt fanyaloghatna bárki is.

rapi · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.30. 18:45:24

Véletlenül tényleg én vagyok, kedves Jászberényi, én viszont nem látom a te e-mail címedet, így nem tudom ellenőrizni, vajon tényleg te vagy a Jászberényi?

Kálmánnak köszönet, isten ments, hogy megharagudjon! Aprócska kritikácskát biztos megenged, tudja ő, milyen érzékenyek a költők, pláne a nők.

Jászberényi · http://lepkevadaszat.blog.hu/ 2007.08.30. 18:49:28

s.jaszberenyi@gmail.com

Hidd el, itt ilyen névvel csak én bozótharcolok, könnyen beazonosítható, a nevem jászberényi sándor,
szándékosan a vezetéknevemet használom nick-ként.

a kötetedhez pedig gratula.

Jászberényi · http://lepkevadaszat.blog.hu/ 2007.08.30. 18:57:07

Bár mondjuk első kommentemhez visszatérve tényleg van valami zsdanov-i (remélem jól írom, nincs nálam Ahmatova kötet) felütés ebben a címben. De a cikk nem arra megy ki, hogy a földbe döngölje a verskötetet, mint anno Oroszországban.

KálmánG 2007.08.30. 19:02:44

Na, az élet szép :)

Jó, hogy így alakult, külön köszönet a szerző figyelméért.
Az észrevételeket cseppet sem vettem zokon, örülök a párbeszédnek.

rapi · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.30. 19:43:25

Kedves Jászberényi, kedves Sándor!

Á, ki gondolt itt földbe döngölésre! Tán ezt vetted ki a szavaimból? Én így szoktam örülni. Különben csak vicceltem a címmel. Nagyon jónak tartom, mert felkelti a figyelmet, nincs abban semmi zsdanovi, inkább Karinthys (ha jól írom).

rapi · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.30. 19:50:09

Kedves KálmánG!

Látod, igazad van, nem bírok nem egyenes lenni, mert rögtön lelepleződöm, akkor meg minek is törném magam. Köszönöm, hogy abban a nagy melegben velem foglalkoztál, írásodat nagyon élveztem, engedelmeddel föl is rakom a honlapomra.

KálmánG 2007.08.30. 20:05:04

Köszönöm, igazán megtisztelő.

KálmánG 2007.08.30. 20:06:45

A lelepleződés miatt -mivel az én recenzióm kapcsán esett meg- elnézést kérek, bár úgy érzem jól sült el.

rapaiági · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.30. 20:10:43

Mi a fene, mégis összejön az ötven? Akkor visszavonom majd a negatív kritikát favorizáló, úgy tűnik, avítt véleményemet.

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2007.08.30. 20:32:37

Háziasszonkám, jót röhögtem láng olivér versein, na meg tgm preciz felháborodásán! Voltak még kommentek szerkesztők részéről? mert azok nagyon érdekelnének, hogy asszonydja Várady Szabolcs és egyebek.... meg nem is tudom még hová küldte el láng olivér a verseit...

rapi · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.31. 06:30:52

magyarka, örülök, hogy jókedvre derültél Olivér verseitől, TGM viszont elkomorult, midőn megtudta, milyen nő kívánatos Láng úrnak. De istenkém, az ízlés útjai oly nagyon kifürkészhetetlenek... : )

Várady Szabolcs? Ő azt üzente, hogy Láng Olivér költeményeiben élvezte a latinos ízt...Váljék - gondolta a fiatal költő - egészségére.

Kriptomán (törölt) 2007.08.31. 11:47:51

"És egészen véletlenül nem te vagy Rapai Ágnes?
Csak mert tudod, itt lehet látni ki milyen e-mail címről ír."

Ez egyébként disznóság, ha nem egyenesen törvénysértő és szerződésszegő "szolgáltatás", mert:

"A blog.hu rendszerébe történő regisztráláskor legalább az emailcímedet, valamint egy választott becenevet meg kell adnod. Emailcímedet nem jelenítjük meg, és harmadik félnek nem adjuk át előzetes hozzájárulásod nélkül.

Tehát pl. spamet nem küldünk, illetve másik felhasználó nem juthat hozzá az emailcímedhez."

Tehát ezek is bekaphatják - bizalom és személyes adatok megadása továbbra sem épelméjű dolog sehol a hálózaton. Persze én beszélek... :-)

Kriptomán (törölt) 2007.08.31. 11:50:03

Nyilván a "harmadik fél" definícióján áll vagy bukik az egész, biztosan nem maradt paragrafus lefedetlen, de akkor is.

Kriptomán (törölt) 2007.08.31. 12:01:26

Hozzá akartam tenni, csak nem sikerült, hogy nyilván paragrafus nem maradt lefedetlenül, a "harmadik fél" fogalmán múlik az egész, de akkor is, sőt, még inkább.

Kriptomán (törölt) 2007.08.31. 12:04:06

Érdekes, pedig vagy tízszer frissítettem az oldalt a tíz perc alatt. Azt hittem, nem vagyok hebrencs ennyi idő után megismételni a hozzászólást.

rapi · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.31. 12:46:37

Kriptomán,

tudod, én nem értek a számítógéphez, viszont azt tudom, hogy álnéven sem írok le olyasmit, amit ne vállalnék.

Kriptomán (törölt) 2007.08.31. 14:20:06

Csak tapasztalatlanságnak tudható be, hogy olyan furcsa, hogy az ember a személyes adatait megpróbálja védeni, és ha az email-címéről azt látja, hogy más nem tudhat meg, akkor elvárhassa, hogy azokat más valóban ne lássa. Merthogy más helyen nem az múlik rajta, hogy "névtelen" vagyok-e vagy sem, hanem hogy pl. a lakcímem, születési dátumom biztonságban legyen (gy.k.: ami a hivatalos azonosításhoz általában a legfontosabb adatok közül az egyik nélkülözhetetlen, és az internetes regisztrációk során is sok helyen kötelező adat!). Miért kell feltételezni, hogy ÉN élnék vissza a "névtelenséggel"? Miért nem az a természetes, hogy más ne tudhasson meg olyasmit, amihez semmi köze? Amúgy sem igaz a névtelenség, mert bűncselekmény esetén döntő többségében felderíthető az elkövető személyazonossága.

Kriptomán (törölt) 2007.08.31. 14:22:26

Bocs...: "más nem tudhatja meg"... "azt valóban ne láthassa".

rapaiági · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.08.31. 14:57:30

Kriptománnak igaza van.
Mondd már meg, Jászberényi, te etikusnak tartod a viselkedésedet? És mit szól a szerkesztőség ehhez?
Semmit?

Kriptomán (törölt) 2007.08.31. 15:35:19

Kösz, de előre hozzátenném, hogy a hangsúly nem Jászberényi úron van részemről, aki egyébként valahol a Föld másik felén van mostanában :-), és nem biztos, hogy olvasta egyáltalán a megfelelő passzust a felhasználási feltételek közt, ami a szerződés alapján képezi, és csak élt mindazzal az információval, amit a képernyőjén látott, hiszen az Index tröszt, vagy mifene, amivé lett, és annak szoftverei nem az ő műve, hanem egy megállapodás alapját képező hivatalos iratban leírtak és a valóság közti különbségen az említettek tükrében.

valuska 2007.08.31. 15:56:47

Szerkesztőség elnézést kér, és többet nem fordul elő. Mi sem szeretjük az ilyet, bár minden este megnézzük, hogy kedvenc olvasóink jártak-e az oldalon.

rapaiági · http://rapaiagnes.blogspot.com/ 2007.09.05. 20:39:09

Gratula Kálmángé, egész jól nyomták, pedig halálra dicsérted a Rapait.

március 15. 2009.03.17. 04:46:32

Rapai otthagyta a háziasszonykodást, beállt a szabadságharcosok közé. Jé.

irodalmijelen.hu/?q=node/1408

rapai ágnes 2009.04.25. 08:59:31

Á, nem nagy ügy, csak az a probléma, hogy ahova én beállok, ott előbb-utóbb nagy baj lesz : )
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...