"Istenem csak most... Csak most nehogy előre dőljünk!"

2009.08.08. 12:25 KálmánG

Korán reggel érkezett a hír, egy barátom hívott, elhunyt Cseh Tamás. Hosszas betegeskedés előzte meg a halálát, 2006-ban derült ki, hogy tüdőrákban szenved, azóta az állapota hol jobb, hol rosszabb volt. Néhány hónapja futott szét a rossz hír, hogy valószínűleg már nincs visszaút.

Nem ért váratlanul, mégis súlyos hiányérzet támadt bennem a halála miatt. Az első szám, amit hallottam tőle, ha nem csal az emlékezetem, az Illegalitásban volt. Vagy talán a Budapest, a Levél nővéremnek 2. albumról, mely a kilencvenes évek elejét ("s most itt vagyunk egy újabbfajta nagy pocsékolásban, s szőnyeg alól előmásztak az alájasöpörtek") ragadta meg ugyanolyan elementáris erővel, mint a Levél nővéremnek 1. a hatvanas-hetvenes éveket.

Cseh Tamás (és Másik János) előadásában, Bereményi Géza bravúrosan találó szövegein keresztül ismertem meg egy olyan korszakot, amihez semmi közöm nem volt. Nem éltem a hetvenes években, sőt, senkim nem élt a hetvenes évek Magyarországán, mégis úgy ismerem ezt a kort, mint a tenyeremet. Tudom milyen volt a hetvenes években szeretni, megcsalni, házasodni és elválni, ágyrajárni, éhezni, albérletről albértetre élni, patyolatba járni, nőket csempészni a munkásszállásra, igazoltatáson átesni, klottgatyás fiúként kitelepített lányokkal békét kötni, kamaszként felnőtt nőkkel folytatni viszonyt, házibulikon súlyos hibákat elkövetni egytucat másik emberrel.  Tudom, hogy a hatvanas években nyár felé tetőzött az ifjúsági probléma. Úgy gondolok Bélatelepre, mintha ott töltöttem volna a hatvanas éveket ("emlékszem átmentünk Bélatelepről Révfülöpre egy nyári napon").

Cseh Tamás miatt vannak nosztalgikus érzéseim egy olyan korral kapcsolatban, amit nem tapasztalhattam meg a saját bőrömön. És akkor még nem beszéltünk a Fehér babák takarodójáról, Ács Mariról, Antoine-ról és Desiréről, vagy Viziről és Ecsédiől: egy egész magánkozmosz él Cseh Tamás dalaiban, fel-felbukkanó hősökkel, emberi gyarlósággal és nyomorral, keserédes humorral, egy esszenciális és megfoghatatlan életérzéssel, mely teljesen egyedi és minden Cseh Tamás dalban jelen van. Persze mindez nem csak Cseh Tamás, hanem Bereményi Géza, és például Csengey Dénes munkája is, akivel a szintén nagy erejű Mélyrepülés című albumot készítették.

Nem ismerek még egy olyan előadót, mint Cseh Tamás. Talán Viszockijt, de Viszockij túl messze van, annak ellenére, hogy hellyel-közzel értem is a szövegeit. Cseh Tamás minden alkalommal az életéért küzdött a színpadon, minden egyes kiejtett szónak, hangnak tétje volt, vérre ment, a szó legkomolyabb értelmében. Cseh Tamás minden alkalommal a pokolra ment a színpadon, ezt mindenki láthatta, érezhette, akinek volt szerencséje őt élőben hallgatni.  Bereményi szövegeit tökéletes pontosággal keltette életre, zenésítette meg, alig néhány akkordnyi, minimális gitártudással. Hiába Bereményi zsenialitása, Cseh Tamás súlyosan átérző előadása nélkül nem lennének ezek a szövegek ilyen erősek.

Ma reggel egy régi barátom, akivel hónapok óta nem beszéltem küldött egy mailt, semmi szöveg, sem tárgy, sem köszönés, levelében csak egy link volt, ami az egyik lenti Cseh Tamás számra (Jobbik részem) mutatott. Amit Cseh Tamás csinált, az igazából nem is mérhető, nem ragadható meg ilyen szövegekben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

110 komment · 5 trackback

Címkék: cseh tamás

A bejegyzés trackback címe:

http://konyves.blog.hu/api/trackback/id/tr951296330

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Isten veled! 2009.08.08. 15:18:00

"Nem rettegek. Inkább kíváncsi vagyok, hogyan fog megtörténni. Napról napra gyengülök. Lehet, hogy így, fokozatosan. De nekem megengedte a Jóisten, hogy elrendezzem, amit el kell. Amiről mindenki úgy gondolja, hogy majd egyszer, de van még rá idő...

Trackback: Cseh Tamás, 1943-2009 2009.08.08. 16:15:16

Tudtam, hogy beteg, mégis megdöbbentett a halálhíre tegnap éjszaka. Amikor nagyon fiatalon elkezdtem hallgatni, még nem sok mindent értettem Bereményi szövegeiből, utalásaiból, mégis megfogott közvetlen egyszerúségével, örökérvényűnek éreztem a dalait....

Trackback: OFF: elment Cseh Tamás 2009.08.08. 17:20:43

Nyugodj békében. “Istenem csak most… Csak most nehogy előre dőljünk” – a könyvesblog visszaemlékezése. ...

Trackback: Cseh Tamásra emlékezünk 2009.08.08. 17:39:30

Ilyen ember volt ő: És ilyen dalokat énekelt: ...

Kommentek:

Rácz Pipetta (törölt) 2009.08.08. 14:52:14

@Herlock Sholmes: Milyen fajta, szerencsétlenem, milyen fajta egy hozzászólásból? Akinek kicsit nagyobb igényei vannak, hogy milyen alkotás okoz örömet neki? Persze megint a zene, nagybetűkkel. Azzal, abban mindenkit nagynak lehet látni, az érzelmek még azt a kevéske szépérzéket is elhomályosítják. A zenés vers nem műfaj, a tét nélküli előadás a beismert gyengécske tudással pedig kevés a dicsőítéshez. A vers maga zene, a zene pedig valami teljesen más.

Jacques de Molay · http://garum.blog.hu/ 2009.08.08. 14:55:40

@zetorov: @Rácz Pipetta: ez a zene az hibátlan énekesi teljesítményről szól, hanem a regölésről. A csönded vagyokban mondjuk még erre is rácáfol.

YessicaHard 2009.08.08. 14:56:06

Kamaszkoromban az ő lemezein éltem, még bakeliten hallgattam a dalait,szinte minden nap. Olyan furcsa, kicsit melankolikus, kicsit groteszk, szürreális hamgulatuk volt, ami az én kamaszodó lelkemet teljesen elvarázsolta. Senkihez nem hasonlítható az egyénisége, az előadásmódja,a művészete. Nagyon nagy veszteség.

Rácz Pipetta (törölt) 2009.08.08. 14:59:35

@efes: A blogodat látva én jobban járok a te "hülye" jelződdel, mint te az én ostobámmal.

efes · http://asanisimasa.blog.hu 2009.08.08. 15:02:14

@Rácz Pipetta: 0 bejegyzés, 3 hozzászólás... Ennyi vagy.

Muad\\\'Dib 2009.08.08. 15:03:10

@zetorov: @Rácz Pipetta:
Mindenkinek a szíve joga nem szeretni az énekét, csak nem igazán értem miért itt és most kellett ezt megosztani másokkal? Gondom ti is elvárjátok, hogy majd a rokonotok temetésén mindenki részt vegyen, aki nem szerette az illetőt, hogy ezt megoszthassa veletek? De hát állatkert, kerítés, stb.

Rácz Pipetta (törölt) 2009.08.08. 15:05:50

@efes: "0 bejegyzés, 3 hozzászólás... Ennyi vagy."

Ez az érvek hiánya, ennyi vagy.

Rácz Pipetta (törölt) 2009.08.08. 15:06:46

@Muad\\\'Dib: Talán mert ez ugyanolyan igazságtalan és durva, ha nem is fogod fel:

"Herlock Sholmes 2009.08.08. 14:44:36
jobb is neki, hogy a magadfajták nem szerették."

hammer 2009.08.08. 15:09:16

@zetorov: @Rácz Pipetta:

Milyen szuperegoista, pökhendi, modortalan, udvariatlan, nagyképű, neveletlen bunkók vannak itt?
Ez a blog azokhoz szól akik szerették őt és sajnálják.
A halálhíre alatt fikázzátok? Milyen lelkivilágotok van nektek? Milyen nevelésben részesültetek?
Én nem voltam oda M. Jacksonért, de amikor meghalt, nem mentem rá a rajongói honlapokra gúnyolódni.
Hogy műveletlenek vagytok és rossz az ízlésetek az a Ti dolgotok, de nem kéne egy olyan művész és ember emlékébe törölgetni a lábatokat akinek a cipőtalpáig sem értek fel.

Muad\\\'Dib 2009.08.08. 15:10:28

@Rácz Pipetta:
Nem itt fogok vitázni veled, de mintha ti irtatok volna be előszőr marhára nem ide illő dolgokat.

"Szerintem is pontosan így van, de halálhír alatt nem akartam ilyesmiket mondani..."
Akkor minek mondtál, ha te is érzed, hogy nem idevaló?

hallgatag erdő 2009.08.08. 15:11:33

zetorov és rácz pipetta, mi a szarért kommenteltek ide??? tudom, ez a nagy magyar valóság: mindenbe bele kell hánynotok primitívségetek, tájékozatlanságotok, tapintatlanságotok és suttyóságotok okán :o(

orchideák 2009.08.08. 15:12:36

Cseh Tamással szemben nem lehetett közömbösnek lenni. Csak a két véglet létezett: vagy imádták, vagy nem értették, mit lehet szeretni rajta.

Elég, ha mi tudjuk, miért.
Miért szerettük minden dalát, egész lényét. Elég, ha mi tudjuk, miért lehetett vágni a csendet két mondat közt egy Cseh Tamás esten...

Így a kommenteken sem lehet csodálkozni...

Én az előbbiek táborába tartozom.
Most, és mindörökké...

ódri 2009.08.08. 15:14:06

Koncerten nem láttam, hangzókon hallgattam, hosszú téli estéken elő-előkerül és persze továbbra is elő fog. Nyomot hagyott, nálam Cseh Tamás Budapest része.

Rácz Pipetta (törölt) 2009.08.08. 15:15:34

"Hogy műveletlenek vagytok és rossz az ízlésetek"

Vajon mitől kevésbé szuperegoista, primitív és tájékozatlan egy ilyen kijelentés? Mi van mögötte? Csak nem csupán egyetlen dolog; hogy többen vagytok _azon_ a véleményen? :-)

68nyara 2009.08.08. 15:17:24

Alapvető erkölcsök hiánya. Mint a 40 év uralmatok alatt mindíg, és aztán is következetesen. Ha valamit nem irányíthattok, nem a ti szájízetek szerint fütyöl, akkor megpróbáljátok sárba rántani. Magatokhoz....

vladx · http://photos-c.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v2064/138/124/739057987/n739057987_1271754_4884.jpg 2009.08.08. 15:38:36

Cseh Tamás nem énekes volt, nem zeneszerző, nem tudott énekelni, sem zenélni, de gondolatai, előadása, egész lénye utánozhatatlan és pótolhatatlan...nyugodj békében, legyen könnyű az utad és zenélj kicsit a fentieknek is

RaszP. 2009.08.08. 15:41:25

@Rácz Pipetta: moderáld már magad. hallgasd meg a Budapestet, a Születtem Magyarországont vagy a többit. ha neked annyi jön át, hogy nem tudott énekelni az a ti szegénységi bizonyítványotok.

a zene, az ének nem csak arról szól, hogy milyen fantasztikus hangterjedelme van és milyen jól hajlít, hanem arról, hogy átad egy érzést. én pl. nem tudom énekelni a dalait, mert fiatal és tapasztalatlan vagyok hozzá.


a hozzászólók pedig ne törődjenek az ilyenekkel.

mangorlo · http://www.mangorlo.blog.hu 2009.08.08. 15:43:03

gyertek ma a kertembe, lesz balaton es fognak cseh tamast jatszani is

Rácz Pipetta (törölt) 2009.08.08. 15:43:42

Aha, most lettem kommunista. Mekkora állat vagy.

Az élet végetérése mindig tragédia. Csupán vannak olyan szakmák, amik aránytalanul túlértékeltek éppen a gyengécske közös értékítélet miatt, meg persze mert sokak szeme előtt művelik - az a munkája az illetőknek, hogy szem előtt legyenek. Előadó, színész, politikus, akármi. Igen, talán irigység ez, agresszivitás a valamiféle egyensúlyhiány miatt, de súlyos beteg és elhunyt hozzátartozóim is megtették a magukét ezen a világon, ki tudja, talán jobban és alaposabban is a maguk területén - talán nem -, mégsincs nyilvános gyász értük.

Prophet 2009.08.08. 15:44:20

Én még ezt a dalt, feldolgozást is beilleszteném... beillesztettem volna.

www.youtube.com/watch?v=JvCtFDowRhI

Azt reméltem, valahol még egyszer láthatom, hallhatom. Nem így akartam.

proteus · http://gumipitypang.blog.hu 2009.08.08. 15:54:43

((@Rácz Pipetta: itt nyilván arra akarnak rávezetni a többiek, hogy nem illik egy ravatal mellett orrot turkálni és köpködni. akkor sem, ha legyőzhetetlen kényszered van rá, mert már annyira összegyűltek benned ezek a váladékok. lehet ezeket a dolgokat csinálni, csak vonulj félre ezzel, h legalább ne lássák. ugyanis a gyász egy érzelem és hiába jössz itt "észérvekkel", ezek ilyenkor (érzelemmel telített közegben) nem hatnak (illetve pont hogy, de csak köpködésnek). ennak is megvan a helye, persze, de nem itt. érted? nem itt. ez csupán illendőség, az erkölcs sablonja, vagy előszobája. nem sok, de nem hiábavaló.))

"tompák a szagok, máz a szín és a csend csörömpöl" - hányszor próbáltam ezt éppen úgy kimondani, ahogy ő :-)

Hatványpatkány 2009.08.08. 15:58:24

Most ez az emlékezés oldala, nem a kritikáé.
Pipetta nem szerette/értette CST zenéjét és Bereményi szövegeit - tudomásul kell venni,van ez így.
Pipetta meg azt vegye tudomásul, hogy éppen most rossz helyen hagyta ott a kézjegyét, mert Tamást rengetegen szerették/értették, életkoruk, neveltetésük (vagy annak ellenére) stb. stb. miatt.
És ez az oldal most erről szól.
Úgyhogy zsebkendőbe töröld az orrod, ne ide.

_romanista 2009.08.08. 16:06:32

Nyugodjék békében.
"Oxfordi diplomás Somlai, latin-angol tanárnő,
Öt nyelven tudta mondani azt a szót, hogy teremtő.
S nyolcvanöt éves kézzel ott ügyesen túrt szemétben,
A teremtő éppen nem figyelt, őhelyette is néztem."

josef_k 2009.08.08. 16:07:24

Cseh Tamásnál voltak jobb énektudással rendelkező előadók. Viszont ezeket a dalokat csak Cseh Tamás tudta úgy előadni, hogy az egész legyen. A dalok teljességéhez kellett a szöveg, a zene nagyon kellett egy előadó. Többen próbáltak / próbálnak Cseh Tamás-dalokat énekelni, és ez jó, de mindenki tudja, aki csak egyszer is volt Cseh Tamás-koncerten, hogy a teljességhez az ő előadása kellett. Ezek a dalok Cseh Tamás nélkül nem lettek volna ilyenek. És persze nem tetszhet mindenkinek az, amit csinált, de szerintem előadáóművészségét, tehetségét nem lehet elvitatni. Nagyon sajnálom, hogy a gyermekeim már nem láthatják Cseh Tamást színpadon.

hamisnero 2009.08.08. 16:16:52

cseh tamás: életérzés. most majd üresebbek lesznek az utcák. de majd jönnek helyette a jó hangosak és bunkók.

p.nyuszi 2009.08.08. 16:24:35

megint eggyel kevesebb jó van az életemben. :(

Aardvark · http://pulicka.wordpress.com 2009.08.08. 16:28:30

A dalain, lemezein nőttem fel, az első 4-5 lemezét gyak. kívülről tudtam, magam is sokszor eljátszottam a dalokat, mert ha a zenében nem is jelentett kihívást, a vers és a dal együttesen valami újat hozott, valami ismerős érzést, amit másként nem tudtam, de nem is volt szabad hangosan kimondani.
Egyetlen előadását láttam csupán élőben a Józsefvárosi Színházban (Vizi, Vizi, nem látták Vizit?), de meghatározó élmény volt, sztendup komedi ala 1980.
Tanár úr, nyugodjék békében!

kata63 2009.08.08. 16:32:25

A világ örökre varázstalanítva lett, hogy ő nincs már

katajev 2009.08.08. 16:32:28

NEM KELL TELJESEN MEGBOMLANI. CSEH TAMÁS KIVÁLÓ ELŐADÓ, TEHETSÉGES ZENESZERZŐ VOLT. NYUGODJÉK BÉKÉBEN. DE A DALOK SZÖVEGEIT NEM Ő ÍRTA. HANEM TÖBBNYIRE BEREMÉNYI GÉZA.

kata63 2009.08.08. 16:34:57

@katajev:
Az ő zenéje, az ő előadása, amely tökéletessé tette a verseket

tesz01 2009.08.08. 16:37:36

És legyen Neked Tamás puha a föld ...

polak 2009.08.08. 16:43:07

zetor és pipetta:
elsősorban is iszonyatosan nagy tahók vagytok.
másodsorban azt hiszem fogalmatok sincs arról, ki az a Cseh Tamás. Ő sosem állította magáról hogy énekes vagy zeneszerző lenne. Ő dalokat adott elő, a maga módján, és rengetegen szerették őt, sajátos, utánozhatatlan stílusát, és egyéniségét. Nem akart többnek látszani annál, aki volt valójában. Néhány évvel ezelőtt volt szerencsém még látni őt élőben, nagyszerű volt. Semmi allűr, semmi bohóckodás.. egy barátom mesélte épp az imént, hogy egy iskolai fellépése után ment hozzá autogramért, és leművészuramozta őt, mire Cseh Tamás finoman letolta őt, hogy jajj már, nem művész úr ő. EGy őszinte lélek, egy valódi nagyság, ellentétben a sok mai "sztárral", sosem kurvult el, nem próbálta eladni magát a mai "celeb"-világba. Közel sincs hozzá fogható egyéniség a mai magyar kultúra világában.

kamcst 2009.08.08. 16:43:44

Jaj istenem... pipetta, meg efes, és társaik... Miért érzik emberek annyira fontosnak, hogy az anonimitás páncéljával felvértezve ott gúgkapáljanak, ahol tudnak... hihetetlenül primitív emberi tulajdonság. Ha nem szerettétek, akkor foglalkozzatok mással. Részemről: nyugodjon békében, sokat adott...

polak 2009.08.08. 16:45:11

ja, és gratula a fenti cikkhez..

automentesnap 2009.08.08. 16:51:48

Fura, hogy egy könyves blog meg sem említi a Bérczes László-féle beszélgetőkönyvet.

gbubu13 2009.08.08. 16:52:12

Pipettáéknak: Nagymamám mondogatta mindig, ami itt versebn áll:

Az ember, mint a búzaszál,
ha feje tele, derekát
hajtja meg szerényen, ám ha
a kalász üres, áll peckesen,
mert muszáj hirdetnie:
LÉTEZEM

Sajnálom Őt, őszintén remélem, hogy "csak" elment.

kamcst 2009.08.08. 16:58:14

igen gbubu, azt hiszem ez kifejezőbb...

tevevanegypupu 2009.08.08. 16:59:20

A hangulat, a stilus, a dalok es szovegek amit Beremenyivel es Masik Janossal egyutt irtak, generaciokat buvolt el. Aki nem erzi es nem hallja oket, annak valami hianyozhat az eletebol. A jatek es a varazslat.

Zahal 2009.08.08. 17:11:35

nemigen ismertem, de azt tudom, hogy legendává vált.
R.I.P.

whippet 2009.08.08. 17:14:20

Nos szép megemlékezés írtál KG.De más volt az az érzés...más volt az az ének, amit Te megismertél.Nem baj,örülök, hogy
örömmel hallgatod őt.Nem szeretnék ssenkivel sem vitatkozni, milyen énekes, milyen mber volt.Azért írok "csak" mert szerencsés voltam, engem tanított is, rajzra.Tanítóknak magyarázta, mutatta, hogy lehet egyszerűen, könnyedén rajzolni táblán,gyerekeknek.Amit pedagógusként tudok a "rajzról" az tőle tudom.Talán ezzel a pár sorral,kerekebb a megemlékezés.

ugocsanoncoronat 2009.08.08. 17:22:37

2002 óta ellenérzésekkel figyeltem Cseh Tamás bizonyos megnyilvánulásait, gyanítom, hogy választások idején nem ugyanoda tettük az x-et. De hát ez egy jottányit sem csökkenti a művészi teljesítményét, Cseh Tamás ugyanúgy egyszeri, megismételhetetlen és halhatatlan csoda, mint József Attila vagy Hofi Géza vagy Puskás Öcsi, hogy csak három, egészen különböző karakterű példát említsek. Igen, halhatatlan, és az is marad, amíg lesznek emberek, akik értenek magyarul.

Semmit nem tudtam a betegségéről, de már sejtettem egy ideje, hogy valami súlyos baja lehet, mert a tévé nem szokott csak úgy hosszú portréfilmet bemutatni élő emberekről.

Akik éppen most látták/látják jónak fikázni Cseh Tamás énekhangját, azok valószínűleg soha nem hallottak még katarzisról, vagy ha mégis, fogalmuk sincs a jelentéséről. Néha nem hiszek a szememnek-fülemnek, amikor újra és újra beigazolódik Einstein elmélete. ("... két dolog végtelen, a világegyetem és az emberi butaság, bár az előbbiben nem vagyok biztos...")

KritikánAluli 2009.08.08. 17:39:43

Annyira csodálkoztam volna,ha egy ilyen hír hallatán nem bírt volna összeveszni legalább két ember...

qmatch 2009.08.08. 18:06:42

Én csak egyszer láttam élőben. Azóta hiszem, hogy Cseh Tamásnak csak "úgy" van értelme. Mert állni kellett a műélvezet közben azt a szigorú cinizmust, ami Őbelőle áradt a világ felé. Ettől aztán rögtön más íze lett az egyébként kissé dokumentarista műfajnak.

surayana 2009.08.08. 18:19:41

És akkor a haverom azt mondta, gyerünk el a 25. szinházba. Valami fiatal srác, egy szál gitárral, csuda klasz dolgokat énekel. Na menjünk! '73-volt
Aztán nem hittük el, hogy ilyen is van Ilyen is lehet. Hogy van mások világ és másik élet is. Pl. értelmes. Minden lemeze megvan, számtalan találkozón ott voltam. Nekem Cseh Tamás nem halt meg. Alkotói szabadságra ment. Várom az új dalait...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2009.08.08. 18:38:42

@KálmánG! Klottgatya az a kordkatya! Nekem még megvan, majd elküldöm egy emilben:-)

Elolvasva megemlékezésedet igazat kell adjak neked: valóban nem sokat vettél le a "CsehTamás"-ból. Valóban ekkora különbségek lennének/volnának generációk között? Remélem, hogy nem! De jól tetted, hogy megemlékeztél róla! Ezek nem szociografikus dalok, hanem költemények! Nyitott képek! Dramatizáltságuk stíluselem!

De jó dalokat is írt Cseh Tamás és Bereményi Géza, Istenem!

ü
bbjnick

icátanegyedikre! 2009.08.08. 18:40:01

1985ben láttam előszőr élőben tamást énekelni.az maga volt a varázslat.aki nem érti, vagy nem szertei őt(ez kb ugyanaz),legalább azt értse meg, hogy milyen csoda az, ha valaki egy gitárral, olyan, amilyen gitár- és énektudással eljut a közönség lelkéhez.nehéz így leírni a katarzis erejét, azt érezni kell.ezek az esték többek voltak egyszerű előadóesteknél.sajnálom, ha valaki nem érti, vagy nem kedveli Őt, és méginkább sajnálom, ha ezek az emberek bánatomba taposnak.MINDEN kultúra, bárhol is legyen a világbam ismeri gyász fogalmát, annak a jelentőségét.érzéketlen, lelketlen ember zavarja meg a gyászolók fájdalmát.ég veled Tamás,de még mindig nemtudok Rólad múltidőben írni!

Ot 2009.08.08. 19:28:00

1977-ban a Miskolci Egyetemen csináltam Cseh Tamással és Bereményi Gézával egy riportot, az 1-es klubban voltak előző este,az Egyetemi Rádió számára.Vasárnap reggel volt, másnaposak voltak. Tamás vibrált,nagyon komolyan vette az életet, úgy éreztem, hogy a zsigereiben van ennek a kis-nagy nemzetnek, magyaroknak minden csalódása, megbicsaklott reménye, a becsapottak fájdalma,a nem-fogok-innen-elmenni...a reménye egy kis világba szorult, ahol ki lehetett mindent mondani, amit végül a dalaiban megismerhettünk

atmerok 2009.08.08. 19:50:19

@Rácz Pipetta: Nagyon kiváncsivá tettél! Mondanál 1-2 példát, szerinted akkor mi a ZENE?

Egyébként nagyon becsülöm Cseh Tamásban, hogy megosztó volt, amit csinált. Az ismerőseim közül sokan rajongtak a zenéjéért, és sokan ki nem állhatták. Én ez utóbbi csoportba tartozom, de természetesen nagyon sajnálom, hogy elment. Nyugodjék békében!

Lenti Sándor · http://www.lentimesek.blog.hu 2009.08.08. 20:06:24

"Helló halál, öreg haverom.
A faszomat megmutatom tenéked."

artdark 2009.08.08. 20:49:44

Cseh Tamás halálára

Úgy kapaszkodtunk a dalaiba, akár a bringás kölök a lovas kocsi hátsó deszkájába. És a melódiák húztak, vonszoltak bennünket, hol monoton poroszkálással, hol ügetve, de soha sem a vágta fergetegével. Mert felismerte: olyan korba kényszerített bennünket a sors, amikor nem lángolni és gyorsan elégni kell, hanem üzenni.

A rendszer már nem vágyott az embervérre, de elengedni se volt hajlandó alattvalói kezét. A forradalmárok ideje leáldozott. Trombitások helyett bárdok kellettek, dalnokok, trubadúrok. Tiszta hang a sunyi taposóaknák mezején. Békésen gyűjtögető indiánok, gyermeki felhőtlenség. A régi Balaton hangulata, a munkásszálló szekrényében rejtegetett lány, dohányszemek a zakók zsebében – ez volt az a Magyarország, amely párját ritkító magabiztossággal haladt azon az úton, amelyről akkor még sejteni sem lehetett, hogy hová vezet.

Az élet, persze, ment volna nélküle is, Bereményi nélkül is. A receptet nem ők kínálták a megoldásra, mert nem is állt szándékukban. A küldetéstudat nagyképűségére soha nem volt szükségük ahhoz, hogy már életükben azzá legyenek, amivé végül is váltak. Egy nyűgös éra pótolhatatlan krónikásaivá.

Nem tettek ők semmi különöset, csupán közvetítettek. És mi kapaszkodtunk a dalokba, mert ráébredtünk, hogy ők beszélni is képesek arról, amiről addig csak annyit tudtunk, hogy létezik. Vagy nem is tudtuk tán, legfeljebb éreztük. Éreztük a megfoghatatlant, magát az érzést.

Isten veled, Tamás! Mondd, most, hogy elutaztál, azt hiszed, lehetünk nélküled indiánok?

Tari Ottó (HEOL.HU)


Ennél szebb aligha létezik...

Neocon 2009.08.08. 20:50:18

Rip. Bar en kifejezetten nem szerettem az eloadasmodjat meg a dalait, de lathato, hogy sokan meg nagyon is, tehat nagy veszteseg erte a magyar muveszvilagot. Azon meg nem kell kiakadni, hogy valaki itt mondja el a velemenyet rola, nem szolt Cseh Tamasrol annyi cikk az elmult evekben, ahol kommentelni lehetett volna. A halottakrol jot vagy semmit elvvel meg nagyon nem ertek egyet.

Hova tovább 2009.08.08. 20:54:05

Cseh Tamást nem azért értékeltük, szerettük és zártuk a szívünkbe, mert hangja volt. Hanem mert olyan, mint Cseh Tamás, nincs és nem is volt még egy. Lehet őt nem szeretni, bárkinek. Ezzel együtt annyi érzés lehetne bizonyos hozzászólókban -pld Rácz Pipetta-, hogy nem most fejtik ki ez irányú véleményüket. A gyásznak illik helyet adni és az emberek most itt azt teszik éppen. Gratula Pipetta, cselekedeted téged minősít!
Nyugodjon békében ez a csodálatos ember!

AnnaAnna 2009.08.08. 21:03:43

Nyugodjon békében valoban csodálatos ember volt.

Rücsök 2009.08.08. 21:11:01

@zetorov: Akkor mi a fasznak írsz EBBE a blogba? Tartsd meg a véleményed, míg élsz. Aztán te is megdöglesz - s mivel 6 ujjal születtem, hát "látom" - randán. Fájni fog - hosszan!
"Csókok", ÉVA

_atti 2009.08.08. 21:13:45

Hoka Hey!
Ez egy jó nap a halálra!
Találkozunk az örök vadászmezőkön!
1 nappal volt idősebb az édesanyámnál.
Őt február elsején veszítettük el szintén a rák miatt. :(

kamcst 2009.08.08. 21:37:26

Korábbi megjegyzésem nem vonatkozik efesre..

túrós_rudi 2009.08.08. 21:53:56

Akik a ravatal mellet is képesek fikázni, azok nem érdemlik meg, hogy reagáljunk rájuk. Mi, akik szerettük, nem azt figyeltük, tud-e énekelni, gitározni. Persze, hogy tudott. Tudott még valamit, amit senki más rajta kívül. "Cseh Tamás" tudott lenni. Ezt az agy nélküli fikázók úgy sem értik meg, kár lenne magyarázni. Egy hozzászóló azt írta, valószínűleg nem oda raktuk az "X"-et. Biztosan nem. De ne alacsonyodjunk le a csökött agyú politikusok szintjére.

Én kb. két hónapja nem hallgatok mást, csak Őt. És még élőben is hallottam.

vegyeskazetta · vegyeskazetta.blog.hu 2009.08.08. 20:46:48
Tényleg nem lehet !

csodafiu 2009.08.08. 22:07:54

@zetorov: "Emiatt ki nem állhattam Halász Judit, Koncz Zsuzsa meg a Kaláka gyerekízlésrontó verszenésítéseit." Még ezt a három előadót sem tenném egy kalapba, de azért érdekelne, hogy te mit adsz, vagy adnál a gyerekednek, ami érték. Vagy hogy a te szavaiddal éljek: nem izlésrontó? De komolyan. Most ez engem nagyon izgat!

És persze! Nyugodj békében Cseh Tamás! Te megtetted, amit megtehettél. Nem rajtad múlt, hogy ide jutottunk! Izlésben is!

kilobike 2009.08.08. 22:15:01

Nincs mit mondani.Valami véget ért.Fáj.

captain morgan 2009.08.08. 22:20:44

@zetorov:

Kedves Zetorov, azt kifelejtetted, hogy a gitártudása sem égigérő. De mi elfogadjuk, hogy mindenben a tökéletességet keresed, hiszen vannak ilyen emberek. De miért nem hoztál példákat, kik azok az énekesek, akik értékítéletednek megfelelnek?
Tudod én nem szoktam Cseh Tamást hallgatni, csak egy fellépését láttam élőben (sajnos, hiba volt). De azt pontosan tudom, milyen értéket képvisel ő a kortárs magyar kultúrában.
Rengeteg szupertechnikás kiváló énekes és gitáros jár-kel körülöttünk. A különbség a karizma, a spiritusz, az egyéniség. Neki volt, sok mindenki más pedig hiába akarja technikai tudással helyettesíteni. De tényleg, most már kíváncsivá tettél, sorolj már fel néhány előadóművészt, aki szerinted ott van a szeren. Ja persze ének-zenei előmeneteledről is mellékelhetnél perdöntő bizonytékokat, hogy lássuk, valóban mérvadó a véleményed az előadóművészet témakörében.

gavotte 2009.08.08. 22:31:28

Isten Veled és Te velünk maradsz még élünk, élhetünk...örökre!!!!

dervis68 2009.08.08. 22:45:35

Igen, karizmatikus egyéniség volt és őszinte, tiszta dalszövegek ez volt. Isten vele, nyugodjék békében!

alhikmet 2009.08.08. 22:48:27

"meztelen ember / énekel / szemben a csenddel"
www.youtube.com/watch?v=y-Xdf2StUtE

Nyugodalmat néki odaát, e magas hőfokú élet után.
S közös egymásra-találásokat minékünk ideát, az ő dalai(k)ban.

captain morgan 2009.08.08. 22:48:59

@Rácz Pipetta:

Kedves Pipetta, Cseh Tamás komoly létszámú közösség részére teremtett értéket szerzőtársaival. Ezért van, hogy híres és ismert előadóművészeket nyilvánosan gyászolnak. Az, hogy a te ízléseddel nem egyezik az ő munkássága, az a te magánügyed. Fogadd el, hogy ő nagyon jó volt abban, amit csinált, legfeljebb nem vagy rá kíváncsi.
Hogy kinek mi a nagybetűs zene, hát....?
Ha engem kérdezel, biztosan megemlítem a Slayer '88-as South of Heaven lemezét. De próbálkozhatsz Frank Zappával is, bár hozzá kell az eelszántság. Vagy a Syrius, az apám szerint kötelező és azt hiszem ebben van némi igaza. Vagy amikor a Liszt Ferenc Kamarazenekar Haydnt játszik.

Friss levegőt, új pártokat, arcokat a parlamentbe! 2009.08.08. 23:47:42

.. uram háborúból jövök én, mindennek vége, vége, békíts ki magaddal magammal hiszen te vagy a béke...

p.nyuszi 2009.08.08. 23:51:18

@captain morgan:
vagy, amikor a Led Zeppelin eljátssza a The Ocean c. számot.

nagyon kedves és türelmes ember vagy! :)

Gyuri58 2009.08.08. 23:54:27

Az helyzet, hogy itt is érvényes: "Hanyas vagy? 58-as? Akkor mi félszavakból is megértjük egymást!" A zenei ízlés persze eltér, sőt változik. 1977-ben - a katonaságnál - éppen megjelent a Levél Nővéremhez, amikor az én ízlésem szerint a legszívesebben az LGT V. albumot hallgattam. Nem is értettem, mit rajonganak Cseh Tamás lemezéért. Csak jóval később hallgattam Viszockijt, olvastam Villont, Faludyt. Sőt - hogy távolibb példát is hozzak -, a repetitív - minimal-art - stílussal is csak a 80-as években kezdtem megbarátkozni (főleg Keith Jarrett jóvoltából). Mindemellett Csengey Dénes szövegei is általában távol álltak tőlem. Ezt a sokmindeséget Cseh Tamásnak köszönhetően érzem azóta hozzám közelebb állónak.
Béke Veletek!
Uff

Dori3 2009.08.09. 00:03:09

@Prophet: Nekem is kedvencem ez a dal!!
Ahogy szerintem Tamás is nagyon elérzékenyült a hallatán!
De olyan nehéz kiválasztani a kedvenceket... hiszen annyi csodálatos dala van!

pill 2009.08.09. 00:31:20

Teljesen mindegy, hogy Cseh Tamás tehetséges volt-e, mennyire tudott gitározni, volt-e énekhangja, jóképű volt-e, okos-e, kedves-e. Tetszik vagy nem, nagy hatással volt több generációra, meghatározó volt egy korszakban, nyomot hagyott a kultúránkban. Ezt akkor is illik tisztelni, ha valaki személyesen nem szereti.
Nyugodjon békében!

vicus56 2009.08.09. 01:03:27

@pill: Teljesen igazad van.Erről van szó: nagy hatással volt több generációra, meghatározó volt egy korszakban. Talán ezért van, hogy a fiatalok közül sokan nem értik, miről is van szó, ha róla beszélünk.De ez nem baj.Nekik is megvannak a saját csehtamásaik.Persze van, aki fiatal és érti.Az én korosztályomnak sokat jelentett.Én hetvenhatban láttam először.Régen volt.

ősi homár fapados 2009.08.09. 02:35:00

nekem meg egész nap ez a vers jár az eszemben

Pilinszky János: Sztavrogin visszatér

"Nem gondoltak a rózsakertre,
és elkövették, amit nem szabad.

Ezentúl üldözöttek lesznek
és magányosak, mint egy lepkegyűjtő.
Üveg alá kerűlnek valahányan.

Üveg alatt, tűhegyre szúrva
ragyog, ragyog a lepketábor.
Önök ragyognak, uraim.

Félek. Kérem a köpenyem."

mobilus 2009.08.09. 06:53:45

Ráczpipetta, zetorov és hasonszőrűek:

Egy elhunytról történő megemlékezésen kijelenteni, hogy: - Köpök a sírodra...!?

Nos, ez nem a finom érzéseken nyugvó, s egy kiművelt emberfőből eredő megnyilvánulás jele. Persze, azért ti is magyarok vagytok. Sajnos.

Nekem 'kérdésem volna:' Jóságot mérnek-e már...?

bean 2009.08.09. 07:55:25

Ha nem Ő volt kedvenc előadóművészem, s valljuk be, nem ő volt, akkor mi van? Biztos volt jobb gitáros s aligha kétséges hogy volt jobb énekes nála de hát nem ezért volt nagy művész Ő. A ravatalnál lehajtott és fejjel és csendesen illik állni, aki erre nem képes, az ne menjen oda.

Abban sincs sok kétely, hogy az egész ország lett kevesebb az Ő távozásával és így hát gyászoljunk, csendesen.

ninimimi 2009.08.09. 08:04:08

Az ilyen zetorovok azt sem érdemlik meg, hogy válaszoljuk nekik. Cseh Tamás mondta egyszer, a hetvenes években egy közönségtalálkozón (mert "természetesen" a diktatúra médiájában nem mondhatott ilyet): "Ezek attól félnek a legjobban, hogy egyszer ráébredünk arra, hogy mindannyian ugyanarra gondolunk. Hogy egymásra találunk, hogy nem tudnak minket megosztani." Kikre gondolt, amikor "ezekről" beszélt? Természetesen a zetorovokra, akik a mai médiában is megpróbálják elhallgatni, mi volt Cseh Tamásék üzenete.

AnnaAnna 2009.08.09. 08:31:37

@ugocsanoncoronat: mi köze az x-nek a szinte ezer dal megírásához, meg a művészi és zenei teljesítéséhez

Féldecis Rezsim · http://tisztaudvar.blog.hu 2009.08.09. 08:38:42

Látjátok feleim,mivé válik az ember - ha Cseh Tamás nélkül nő fel...

Mi meg lassan olyanok leszünk,mint a krumpli: javunk a föld alatt...

Pokolmártás 2009.08.09. 08:54:16

Egyszer régen, még fiatalon, jóval rendszerváltás előtt, útszélén poroszkáltam, és egyszer csak megállt egy autó. Cseh Tamás vett fel, majd közel 200 km-t autóztunk együtt. Fórom volt, ő nem tudta, hogy én ismerem, kívülről tudom minden dalát. Amilyen szerény volt, persze, inkább engem kérdezgetett, és sokáig játszottuk a kedves ismeretleneket. Aztán nem bírtam tovább, nekiesem:
- Mi fog történni a Frontátvonulás után?! Most hogy már tudjuk: "innen nem mennek vonatok", "ez egy álpályaudvar, innen nem mennek és nem is érkeznek...", "ide nap mint nap kijárnak az ilyen magához hasonlók...". Vagy ha mégis, és megindítjuk azt a vonatot: "a vonatunkat", akkor az alagút eltátott szájánál ott lesznek majd a dísztribünök Sas elvtárssal, Karvaly elvtárssal és a bankettezőkkel. Szóval, van-e ezután élet?! Ha ezt így tudjuk és elkészítjük az évszázad verseskötet-albumát, akkor mi lesz ezután?
Cseh Tamás nagyon elkomorult. Hogy milyen csend következett, azt csak az tudja, aki átélte valamilyen előadásán a csendet.
- Nincs semmi ezután - mondta -, én is pontosan így érzem. És fogalmam sincs, mit lehet a Frontátvonulás után énekelni, mondani...
Szeme könnybe lábadt és majdnem elsírta magát.

Nincs tanulság. Csak szerettem volna ezt búcsúzóul elmeséni...

Lucius Flavius Arrianus · http://www.sunchat.hu 2009.08.09. 09:30:55

@Rácz Pipetta @zetorov:

"És ahogy magukat nézem: egyik sem betonkemény. / Elszállnak az első szélre; mi lesz így, kérdezem én."

mivanmivan 2009.08.09. 09:56:31

Cseh Tamás a férjem kedvenc előadóművésze volt. Minden dalát fejből tudta, és én nem értettem, hogy ezekért a zaklatott szövegekért miért is kell ennyire rajongani. Aztán egyszer vettem neki ajándékba két jegyet a "Dalok időrendben..." című koncertsorozatra. Elmentünk meghallgatni, és akkor értettem meg én is, hogy miért is kell rajongani ezért az emberért... :)
Nyugodjék békében.

gábornok 2009.08.09. 10:08:46

@Pokolmártás:
Néked és mindenkinek, hűs vigaszul és a biztos reménnyel:
Mint ahogy Írva vagyon: _Én elmegyek, de a Szegények mindig Veletek lesznek._
(hozzáfűzésem: és valszeg a Rosszak is!)
Az érzékszervi, földi világunkból a 'rossz' a 'zavar' /=turba (szanszkrit)/ az -nem csak teoretikusan, hanem de facto, konstatíve is- egy eltüntethetetlen kiiktathatatlan faktor. Csak visszaszorítani, szorosan fogva tartani lehet, megsemmisíteni nem.
De,
a legkisebb gyertya fényét sem képesek az összes sötétségek elnyomni.

dx 2009.08.09. 10:26:20

Tud valaki segiteni?
Hallottam valamikor egy egeszen mebdöbbentö anyagot Cseh Tamastol kazettan. Banyaszeletröl szolo dalok voltak, nem hiszem , hogy hivatalosan megjelentek. Mi az anyag cime , meg lehet-e szerezni valahol?

lemezlovas 2009.08.09. 10:36:20

@ugocsanoncoronat:
"...mert a tévé nem szokott csak úgy hosszú portréfilmet bemutatni élő emberekről. "

Szomorú, de nagyon igazad van.

Tamás, nyugodj békében!

Francesco Totti 2009.08.09. 11:21:34

Zseniális előadó volt, a hetvenes években ő mondta el a legtöbbet a Kádár-korszak emberi kapcsolatairól és az akkori életről. A 20. század egyik legeredetibb magyar előadóművésze. Sokszor hallottam a 25. színházban, a Várszínházban, Szentendrén, a Katonában és máshol. A dalok többsége nagyon sokáig fenn fog maradni! Tamás, R. I. P.

okgyuri 2009.08.09. 11:22:23

42 éves vagyok. Gyerek voltam, amikor a bátyáim hozták haza a lemezeit. Ezen nőttem fel. A rendszerváltáskor, amikor a sok "szőnyeg alá söpört" előjött, és mi ugynúgy kívülről néztük az egészet, mint azelőtt, a Bartók Béla úton mentem, szembe jött velem. Elmentünk egymás mellett, és énbennem azóta élesen él a kép, miért nem futottam oda hozzá, hogy megszorítsam a kezét, annyit mondva: köszönöm, hogy volt kinek a dalain felnőni. Remélem akkor is tudta, és most már bizonyosan. Nyugodj békében. Éljünk az ő békéjében.

Kikki 2009.08.09. 11:48:13

Köszönöm, TAMÁS, hogy az egyszerű, letisztult stílusoddal, szerényen kitárva-adva önmagadat; gazdagabbak lehettünk - a részedről valami megfoghatatlan karizmatikus módon átnyújtva - az életérzések ilyen utánozhatatlan ELŐADÁSÁNAK!
Még hallak, még látlak... Itt zenélsz-mesélsz továbbra is nekünk...
Köszönöm!

Mila69 2009.08.09. 11:50:40

14 évesen hallottam először, vagy legalábbis erre már emlékszem. Nem a 14 éveseknek írt Géza, és Tamás sem nekik énekelt.. és mégis. Azóta szeretem őt, az érzést amit keltett bennem.
Éjszakákon keresztül hallgattuk dalait, és valahol egy másik világban voltunk. A Katona József Színház lépcsőire vettünk jegyet... milyen jó is volt...


"Magamat láttam tíz év múlva itt,
hallottam ezt, a mostani dal hangjait,
és attól féltem: nehogy majd ez legyen,
csak tíz év múlva ne ez a dal legyen!
És attól féltem: nehogy majd így legyen,
csak tíz év múlva ne ez a dal legyen!"

Isten veled!

izzé 2009.08.09. 18:07:26

1/Nagyon jó színész is volt: pl. 6:3
2/Ne felejtsétek el, hogy mestere még él...("Baksa ((Soós))János oda van")

antitaxis 2009.08.10. 13:28:33

Antoine, s Desiré ezután tovább rohantak,
végül egy sarkon eltűntek.
O-ho-ho-hó, ho-ho-hó, ho-ho-hó, hó!
Ez eltűnés! A lehető-legeslegjobb demonstráció!

Aha-ha-ha, ha-ha-ha, ha-ha-ha...

macrowave 2009.08.10. 18:03:18

Nekem sok más mellett alap, minden amit József Attiláról mondani lehet, és csak dalban lehet elmondani:
www.youtube.com/watch?v=2Zi1DRlhi4g

Szerintem Cseh Tamás tudott énekelni. Sajnos ma ének-tudásnak az számít ha valaki széthajlítgatja, áriázza, improvizálja modoroskodja a számokat (mariah carrey Can't live-je után szabadon). Cseh Tamás egyszerűen énekel, meglevenednek a dalok, nem lehet más hangjával helyettesíteni.
És játszik a hangjával, a hangerőséggel. Ez igenis tudás, lehet hogy ösztönös, de mindig alázatos, a dalt, az üzenetet saját rovására előretoló igazi éneklés tudása.
Halgassa meg pl. ezt a számot aki nem hiszi ...
RIP!

ugocsanoncoronat 2009.08.11. 00:09:36

@AnnaAnna:

Az x-nek semmi köze nincs a dalok megírásához és a művészi teljesítményhez. Az x-nek némely kommentelők tahóságához van köze. Ahhoz van köze, hogy a zseni akkor is zseni, ha nem értünk vele mindenben egyet, a nagyszerű művészi teljesítmény akkor is nagyszerű művészi teljesítmény, ha néha vitatható megnyilvánulások kísérik, sőt még akkor is, ha nem mindenki képes a befogadására. Ahhoz van köze, hogy a zseninek akkor is kijár a kegyelet, ha nem mindenki tartja zseninek, tudniillik a kegyelet minden halottnak kijár.